North Beach Hemelvaarttocht naar Lowestoft 29 april - 5 mei 2008

route Noorderzon augustus 2007

Beste North Beach zeiler,

De NB Evenementen commissie Zuid, organiseert van 29 April t/m 5 Mei een "convergerende" tocht naar Lowestoft, UK. voor alle NBOA leden. Vanuit 3 verschillende verzamelhavens, Roompot of Stellendam, IJmuiden en Den Helder varen we in kleine groepen de ongeveer 100 ZM naar Lowestoft. Per vertrekhaven wordt een toerleider gezocht, maar iedere schipper is uiteraard zelf verantwoordelijk voor schip en bemanning. Gezellig, uitdagend en ook voor degenen die weinig zeezeilervaring hebben een ideale gelegenheid om je grenzen te verleggen. We vertrekken rond 0900 h. uit de vertrekhavens en verwachten dan de volgende morgen tussen 0500 en 1100 h. aan te komen in Lowestoft. Een nachtje doorzeilen hoort er dus bij.

de jachtclub

Programma:

Voorinschrijving bij Albert de Haan - NB24-07 Schone Waardin, ligplaats Herkingen, Grevelingen (albertdehaan@planet.nl)

Kosten: 10 Euro per schip, (inclusief NB herinneringsplaatje bij minimaal 6 deelnemers)

Geef aan hoeveel personen er mee varen en of je opstappers mee kunt of wilt hebben.

Haven ingang Lowestoft bij de witte torentjes


INFO

Hieronder geef ik de nodige extra info, gebaseerd op onze ervaringen bij de tochten van de afgelopen twee jaar naar London en de East coast. Ik hoop dat met name dat degenen die voor het eerst zo'n oversteek gaan maken hier profijt van hebben. Ik houd me aanbevolen voor aanvullingen en vragen.

Joost Overmars

Kaarten

Imray C25 voor de overtocht.

Imray C 28 voor de aanloop, detailkaarten en eventuele alternatieve aanloophavens.

Tijden

Getijdegegevens worden opgegeven in UTC. De Britse zomertijd is één uur later, Europese zomertijd 2 uur later. Ik kan me voorstellen dat je de boordklok voor die paar dagen op Europese zomertijd laat staan. Daarom zijn de getijden hieronder in alledrie de verschillende tijden weergegeven.

Getijde gegevens Lowestoft 2008 : -0133 Dover

datum UTC BST EST hoog laag
30 april 0529 0629 0729 2.0  
  1039 1139 1239   1.3
  1642 1742 1842 2.1  
  2335 0035 0135   0.7
1 mei 0622 0722 0822 2.1  
  1149 1249 1349   1.2
  1747 1847 1947 2.2  
2 mei 0027 0127 0227   0.6
  0707 0807 0907 2.2  
  1242 1342 1442   1.0
  1840 1940 2040 2.3  
3 mei 0116 0216 0316   0.5
  0748 0848 0948 2.3  
  1331 1431 1531   0.9
  1929 2029 2129 2.4  

Stroming:

Noordgaande stroom (eb) anderhalf uur na HW Lowestoft.
Zuidgaande stroom (vloed) anderhalf uur na LW Lowestoft.
Stroomsnelheid 1,5 Kts (doodtij) tot 3 Kts (spring). Voor onze tocht, reken op max 2-2,5 Kts stroom in de aanloop vanaf de South Holms boei.

Op de dag van aankomst (1 mei) in Lowestoft staat de stroom in de aanloop dus mee:

Verkeer op zee (vanuit IJmuiden)

De eerste 6 uur vaar je ten zuiden langs de IJ geul, de aanlooproute voor Ijmuiden. Daar liggen veel schepen te wachten om binnen te lopen. Onverwacht komen die in beweging en draaien naar een onvoorspelbare koers. Kortom, op dit stuk moet je goed opletten en hier vaaar je liever met daglicht. Na de geul wordt het een stuk rustiger.

Na ca 10 uur varen kom je langs de West kardinaal Brown Ridge. Daarna is het afgelopen met boeien, maar je houdt nog heel lang enkele productieplatforms in zicht, die baden in een zee van licht en die je dan toch een vast orientatiepunt bieden.

Na ca 12 uur varen kom je bij de twee diepwaterroutes. 1 route NNE richting Duitsland, de volgende pal Noord. In de eerste route varen de meeste schepen. Het is dan wel donker en het is zaak van alle lichten die je ziet te weten welke kant het schip opgaat en of het al dan niet naar je toe, van je af, voorlangs, achterlangs of recht op je af gaat. Het afstand schatten is zeer lastig in het donker. Ik heb vorig jaar een half uur in spanning gezeten over een schip dat recht op ons af kwam en waarvan de peiling en de lichten niet of nauwelijks veranderden. Ik dacht dat het een visser was die dichtbij zat. Uiteindelijk heb ik de radar even aangezet om zekerheid te krijgen. Het bleek een enorm zeeschap te zijn dat op minstens 2 mijl afstand achterlangs passeerde....

Cruiseschepen zijn een ellende: één grote lichtzee waarbij de navigatieverlichting in het niet valt. Eerst denk je een platform te zien, dan blijkt het te bewegen, maar je hebt geen idee hoe precies tot hij echt voorbij is..... of vlak bij.....

Na de diepwaterroutes blijft het stil, tot ca 15 mijl uit de kust, wanneer coasters je route kunnen kruisen van Harwich naar de Humber of Great Yarmouth en vice versa.

Zeegang en -ziekte, snelheid en zeilvoering, uithoudingsvermogen

De Noorderzon voer vorig jaar met ZW 5-6 afnemend ZZW 3-4 en op het laatst Z 2-3. buiten de pieren van IJmuiden was het zeer pittig. De wetenschap dat er een flinke hogedruk uitloper aankwam deed ons doorgaan. Golven 1,5-2 meter hoog. Een uur varen verderop in zee was dat ca 1 meter en dat is prima te doen. Bovendien worden de golven daar langer en minder steil en dat scheelt aanzienlijk in de beleving.

De wind nam al snel af tot 5 en 4 BF. Met kluiver erbij betekent dat dik 5 knopen op het log. Op de terugweg voeren we met een goede N6 van Ramsgate naar Oostende. Het was al dagen N 6-7 geweest en de golven op open zee waren goed 3 meter hoog. Dan ben je echt alleen maar bezig met je evenwicht te houden en naar binnen gaan is een acrobatische toer, laat staan toiletbezoek. Eten en thermosflessen klaarmaken dus en voor de grijp hebben. Zeilvoering:1 rif en stagfok. ook hier wisten we dat de wind zou afnemen naar NNE-NE 4 en later 3 BF.

Let wel: onder deze condities Blijft de NB24 perfect op het roer liggen en is volledig bestuurbaar, ook aan de wind tegen de zee in kun je voortgang maken. Ook de stuurautomaat doet het prima omdat het schip neutraal op het roer blijft. Bij pal voor de wind met deze zeegang is een bulletaltie noodzakelijk voor gemoedsrust en tegen klapgijpen. Dan moet de stuurautomaat wel heel hard werken en is afkruisen beter.

Heel belangrijk is je eigen conditie: onze ervaring is als volgt: Wij hebben met N 6 de Thamesmonding overgestoken met golven > 2 meter van Harwich naar Ramsgate en die tocht duurde ruim 10 uur. Dat is wel zo'n beetje het maximum qua uithoudingsvermogen (voor ons). Je komt dan doodmoe maar niet uitgeput aan. De tocht van Ramsgate naar Oostende duurde 12 uur, maar was alleen de eerste helft heftig, daarna kwamen wind en zee tot rust.

Dat betekent dat voor ons de grens voorlopig ligt bij een tocht van ca 10 uur bij 6 BF op open zee. Bij 7 BF alleen langs de kust als die geen lagerwal is en dan een kortere dagtocht. Uiteraard kan die grens voor anderen hoger of lager liggen. Je moet het hebben meegemaakt om dat vast te kunnen stellen. Belangrijk om te weten dat die grens dus bij jou ligt en niet bij de NB.

Vanaf 5 BF en minder is het gewoon heerlijk genieten en relaxen.

Wij prijzen ons zeer gelukkig dat we beiden weinig last hebben van zeeziekte. op zee >5 BF nemen we elke 6 uur een primatour en dan hebben we nergens last van. Maar ook dit ligt heel persoonlijk. Koffie en alcohol en vet eten zijn sowieso risicofactoren, dus een beetje uitkijken bij het afscheidsdiner....

Marifoon

Die hadden we de eerste twee uur aan op 16 (niet echt zinvol) en het laatste uur op 14 (wel zinvol want dan wen je aan de stem en het Engels van de Port Control dame). Wel geluisterd naar de weerberichten indien binnen bereik en natuurlijk de navtex regelmatig bekeken. In de kuip onder handbereik zeevast een handmarifoon om snel schepen op te kunnen roepen die erg dichtbij komen.

Veiligheidsmiddelen

Altijd reddingsvesten met automatisch licht aan. Buiten de kuip altijd aangelijnd. In de kuip alleen bij zwaar weer. Vuurwerk in de bakskist. Reddings boei met licht. Uitrolbare life sling. Marifoon met DSC gekoppeld aan GPS. Waterdichte grab bag met papieren, handmarifoon en -GPS. 's Nachts handschijnwerper (oplaadbaar) . Extra Xenon flitslicht. Handmarifoon normaal in de kuip voor snelle oproepen/luisteren.

Jan Derks zegt: op zee altijd onderste steekschot / deurtje erin. Bij zwaar weer allebei en dan bovenaan borgen met stukje shock cord aan twee haakjes.

Na wikken en wegen een radar geinstalleerd. Duur en een lelijke paal achterop, maar we hebben er in het donker veel plezier van gehad. En eerlijk gezegd vind ik dat soort klussen heel erg leuk om te doen... Regelmatig bij goed zicht oefenen om het scherm te leren interpreteren. Je zet hem alleen aan indien nodig. Verbruikt teveel stroom om continu aan te hebben. Koppelen aan GPS zodat je waypoints en koersen ook op het radarbeeld ziet. Schepen zijn uitstekend zichtbaar vanaf 4-6 mijl en dichterbij en boeien vanaf 2 mijl betrouwbaar. Grote zeeschepen vanaf ca 8 mijl.

Reddingsvlot: ook wikken en wegen en toch maar gekocht i.v.m. onze grote tocht dit jaar. Seago 4 persoons in tas. We bewaren hem op de bank onder de weggedraaide eettafel in de kajuit. (onze kledingtassen staan daaronder op de grond tussen bank en mastvoet klemvast.) Dit omdat in de kuip onder de helmstok diverse andere dingen staan en onder het motto: een North Beach zinkt niet binnen twee minuten en indien toch dan ben je sowieso te laat voor een vlot dat je onder een kuipbank vandaan moet halen.

Wachtlopen

Met z'n tweeën doen we twee uur op en twee uur af. Het lukt ons allebei om van wacht af een beetje te slapen. De handmarifoon in de kuip draagt daar ook zeker toe bij. Degene die van wacht af is zorgt voor de catering. Degene op wacht zet elk uur de positie in de kaart. De stuurautomaat staat erop dus dat is geen probleem. Bij de wachtwissel worden positie, koers, windtrend en vooral de positie& koers van omliggende schepen/lichten/boeien doorgesproken.

Aanloop Lowestoft:

De Zuid kardinaal South Holm boei is je waypoint vanaf IJmuiden. Vanaf IJmuiden vaar je kompaskoers 270 graden en je compenseert niet voor stroom. Indien aan de wind met zeegang kun je 5 graden compenseren voor drift. De laatste 25-30 mijl, dus tijdens het laatste tij, ga je wel voor stroom compenseren. Als je geen kaartplotter hebt doe je dat als volgt: zet je positie met behulp van de GPS in de kaart. Kijk dan op de kaart welke ware koers je moet varen om de South Holm aan te lopen. Stel de stuurautomaat zo in, dat je gps deze ware koers aangeeft. kijk ook welke kompaskoers dit is voor als je zelf wilt sturen. Je moet dit wel elk uur even checken omdat de stroom van sterkte verandert.

Bij helder weer zie je al van heel ver de reusachtige windmolen ten Noorden van de haveningang. Vanaf de South Holm stuur je 320 ware koers via de rode Stanford boei recht op de haveningang af. Deze is herkenbaar aan de pagode achtige witte torentjes met de havenlichten erop. Deze aanloop kan met elke waterstand. Heb je de stroom mee en staat er een stevige wind (NW-N) tegenin, dan is het aan te raden om een meer Noordelijke koers te volgen naar de rode North Newcombe boei en van daar de haveningang aan te lopen op ca 270 graden ware koers. In die condities breekt de zee namelijk op Newcombe Sand en Lowestoft bank, maar dat zie je vanzelf als je er bent. Gewoon even omvaren dus.

Het is handig om vertrektijd zo te plannen dat je bij de aanloop de stroom mee hebt. Je hebt een marge van 6 uur, dus dat lukt wel. Heb je stroom tegen, dan is dat geen probleem, maar moet je 1,5 M (bij) motoren.

Roep Lowestoft Port Control (ch 14) aan om toestemming de haven binnen te varen (en ook bij vertrek!). Regelmatig varen grote coasters de haven in/uit. In de buitenhaven is voldoende ruimte om zeilen te strijken. Als je de jachthaven binnenvaart ga je direct stuurboord uit. Aan de buitenkant van de lange steiger zijn de passantenplekken.

In de jachtclub: bar, restaurant (niet al te duur, de dagschotels zijn voor Britse begrippen prima), internet, leestafel, receptie, Victoriaanse (heren) toiletten, wasmachine, matige douches. 5 minuten lopen langs het kanaal: ASDA gigantische supermarkt. Brug over: winkelcentrum. Direct buiten de jachtclub: Oer Brits fish & chips bingo gokhallen strandvermaak, hoewel dat begin mei nog wel zal meevallen :-)