De Franse slag 2009

Lydia de Ruijter, NB 24 Kompaan

Toerzeilerstocht 2009 ’  van 15 juli t/m 8 augustus 2009

Negen boten hebben zich aangemeld voor deze tocht onder leiding van Albert de Haan. De boten mochten niet groter zijn dan 30 ft. De bedoeling hiervan was dat ongeveer even grote boten ook ongeveer met dezelfde snelheid zeilen en motoren. Dat klopte niet helemaal. De Albin Vega met de naam Yellow Fellow werd al snel omgedoopt tot Snelle Yellow. 15 juli verzamelden we in de Roompot.

Dinsdag, 14 juli
Als wij met onze North Beach De Kompaan de Volkeraksluizen naderen komen we twee boten tegen die ook aan de tocht gaan deelnemen. Hoe ik dat weet? Ze hebben het toerzeilersvlaggetje al gehesen en het zijn geen grote boten. Kan niet missen. Eentje is van hetzelfde merk al  de onze, maar 5 ft langer. Zal dan ook wel wat wel sneller zeilen. Wij varen naar Zierikzee, een leuke plaats om de laatste boodschappen te doen. Het is erg druk, zelfs wij, met ons kleine bootje van 24 ft. kunnen er amper bij. Vandaag was er weer geen wind. 27 mijl op de motor gevaren: we balen als een stekker.

Woensdag, 15 juli
In de haven van Zierikzee was het zo’n beetje windstil, maar toen we eenmaal de Oosterschelde opvoeren stond er toch een puist wind,  kracht 6 volgens de windmeter. Wat een verschil met gisteren. Naar Roompot Marina moeten we hoog aan de wind varen, dat betekent soms een golf water  in de gangboorden en over ons heen. Gelukkig is het niet koud. We trekken we snel regenkleding en reddingsvesten aan. We kruisen een beetje en komen uiteindelijk waar we willen: Roompot Marina, startpunt van de tocht naar Frankrijk. Om 20 uur palaver op het terras bij de haven. Het eerste drankje wordt aangeboden door de Vereniging van toerzeilers. Kijk, dat begint goed. De deelnemers kennen elkaar al een beetje van een bijeenkomst bij Albert en Ineke thuis, ergens in mei. Albert stelt voor morgen om 9.30 naar Blankenberge te vertrekken. Eerst een beetje naar het westen te varen en dan een zuidelijke koers aan te houden. De wind wordt namelijk ZW, later draaiend naar NO. Vrijdag blijven we waarschijnlijk verwaaid liggen in Blankenberge, want het wordt slecht weer. Kunnen we een uitstapje maken naar Brugge zeggen de anderen. Ikke niet, ga lekker naar Gent naar de Gentse Feesten, hartstikke leuk.

Donderdag, 16 juli
Na vertrek hebben we aanvankelijk nog wel wat wind, maar onze boot is zwaar en zodanig getuigd dat hoog aan de wind varen eigenlijk geen pretje is. We kruisen en kruisen en komen nauwelijks verder. Als de wind dan ook nog eens 6 knopen wordt gaat de motor aan. Albert roept ons elke 2 uur op: ik meld hem dat we twee reven en een stormfok ophebben. Denk eraan: goed aanlijnen is zijn reactie. Waar komen trouwens ineens die wespen vandaan? In de buurt van Zeebrugge draait de wind naar het NO, eerst heel zwak, daarna zo'n 10 knoop en kunnen we het laatste stuk toch nog zeilen. We zijn allemaal zo'n beetje tegen 18 uur in Blankenberge. Het is mooi weer, maar het weerstation dat wij aan boord hebben geeft een verslechtering aan,  de luchtdruk daalt in een paar uur van 1022 naar 1015 hPa.

Vrijdag, 17 juli
De luchtdruk is gedaald naar 1008 hPa. Het heeft behoorlijk geregend vannacht. Het is droog, maar de wind wakkert aan. Wat mij betreft: goed dat we niet zijn vertrokken. Morgen wordt het nog beroerder, schijnt het. Dat is pech hebben dan. Het is nu 14.30 uur. Alle andere boten zijn verlaten. Zeker naar Brugge. Wat zal ik zeggen over Blankenberge: de Belgen hier kleden zich erg slecht, dat was me de vorige keer dat we hier waren ook al opgevallen. De gebouwen zijn wel erg hoog. En nu het positieve: als je een beetje de stad doorloopt kom je door mooie straten met mooie huizen, de restaurants hebben lekkere mossels en bier ook. De mensen zijn aardig en de sfeer is relaxed. Welk marifoonkanaal ik hier moet uitluisteren voor de weerberichten is me een raadsel. Ik probeer er een aantal, maar ontvang niks. En mijn prepaid internetaansluiting doet het ook al niet in het buitenland. Dat schiet lekker op, maar niet heus.

Zaterdag, 18 juli
Vannacht heeft het behoorlijk gewaaid, windkracht 7 tot 8 met veel regen. De boot is lekker schoongeregend. We gaan naar de Gentse Feesten.

Zondag, 19 juli
Weer harde wind, dus we blijven vandaag in Blankenberge. Om 20 uur gaan we borrelen en palaveren. De weerberichten voorspellen voor morgen minder wind en golven. We besluiten morgenmiddag te vertrekken.

Maandag, 20 juli
Niet vertrokken. Het weer was te onstuimig. We palaveren wat af. Wij zijn de zitzeilers in plaats van toerzeilers. We gaan morgen vroeg om 4.30 uur. Het wordt mooi weer en de wind draait naar Zuidoost. Het plan is om naar Gravelines te varen. Ik meld twee maal dat ik 4.30 uur vroeg vind, maar niemand reageert. Pech voor mij. De kapitein van de Aju, Rob, is morgen vlootcommandant. Om 21 uur laatste palaver: we gaan (eindelijk).

Dinsdag, 21 juli
De wekker gaat om 4 uur. Het is nog hartstikke donker. De accu van de Way of Live is leeg, dus die moet even geholpen. Het is droog, het daagt in het Oosten en de wind is zo'n 11 knopen uit het ZO. Een tijdje lang hebben we wat weinig wind, later meer en tegelijk de stroom tegen. 3 uur na hoogwater Graveline moeten we binnen zijn omdat dan de sluizen dicht gaan. Dat betekent dat een aantal boten een tijdje moet motoren. Op de grens van België/Frankrijk zingt kapitein Rob een Frans lied, ook ooit gezongen door  Brigitte Bardot herinner ik mij. Na 47 mijl varen zijn we om 14 uur in Graveline. We hebben 9.5 uur gevaren. Heerlijk na al die dagen verwaaid liggen. De zon schijnt, ons eigen weerstation voorspelt echter wel regen. We gaan vroeg naar bed, beetje slaap inhalen.

Woensdag, 22 juli
We blijven een dag in Graveline. Het plan is om morgen naar Calais te varen en daarna naar Boulogne sur Mer. Graveline is leuk en niet al te toeristisch. In het kanaaltje van Graveline wordt druk gezeild. Allerlei kleine bootjes, een leuk gezicht. We borrelen en eten met zijn allen in het havenrestaurant. We hebben een nieuwe vlootcommandant: Hans van de Pionier (Waarschip). Hij komt met een voorstel om de route te verleggen. Morgen naar Ramsgate, overmorgen naar Dover en dan naar Boulogne sur Mer. In verband met de windrichting vindt iedereen het een goed voorstel. En we gaan alweer vroeg, om 4.15 uur. Dat moet wel omdat om 4.30 de sluizen dichtgaan. Zo langzaam aan leren we elkaar een beetje kennen. Het is een leuke groep mensen, individualisten die het leuk vinden om zo af en toe samen op te trekken. Dat heb ik al meer gemerkt bij mensen die kiezen voor het wat sportievere zeilen op niet al te luxe boten. Voor ons allemaal geldt dat het toch een beetje kamperen is in die kleine kajuiten.

Donderdag, 23 juli
Het is nog stikdonker als we vertrekken. Snelle Yellow haalt maar net de sluizen, want de wekker ging niet af. Het regent, maar er waait wel een lekker windje. Twee boten raken ongeveer 1 mijl uit de kust verstrikt in visnetten, maar kunnen zich  gelukkig snel bevrijden. Het is een heerlijke tocht, het weer knapt op, op het laatste stuk wel een beetje weinig wind. In de buurt van Ramsgate gaat de stroom behoorlijk tegen lopen, we varen nog net niet achteruit, maar komen geen meter verder. We worden behoorlijk weggezet en zetten de motor aan. Na een uurtje en een koerswijziging kunnen we weer zeilen. We zijn om 13 uur al in Ramsgate en hebben dan iets meer dan 8,5 uur gevaren, op het log 42,3 mijl. Die vele mijlen worden veroorzaakt door de tegenstroom en het wegzetten. We are in England. In Ramsgate is de economische crisis goed zichtbaar.

Vrijdag, 24 juli
We are in Dover. Vanmorgen al om iets over 8 uur vertrokken. Omdat het 's middags hard zou waaien. Ons weerstation geeft een zonnetje aan en de luchtdruk is in een paar uur van 1007 naar 1013 hPa gegaan. Nietsvermoedend vertrekken we. Als we de haven uitvaren zien we in de verte behoorlijk donkere wolken en de wind waait hard, de meter geeft 6 Bft aan. Stoer als we zijn varen we door. Snel trekken we onze regenkleding aan en zetten een rif. De wind neemt toe tot 7 bft. Dan gaat het regenen, het lijkt wel een douche en de wind gaat in de bui naar 8 bft. We moeten behoorlijk hoog aan de wind. Dat is lastig want de golven worden steeds hoger. We ploeteren ons door de bui heen in de verwachting dat de wind in kracht zal afnemen als het droog wordt. Het zicht is slecht, we zien vaag de kust, dat is onze referentie. Genieten van het uitzicht op dit mooie stukje kust zit er niet in. Onze brillen beslaan en zijn nat, ook al niet bevorderlijk voor het zicht. We krijgen een breker binnen en zijn z...nat. Gelukkig is het niet koud. Wij varen met 1 rif en de genua helemaal uit. We hebben het idee dat onze boot dat wel aan kan, hij ligt rustig in de golven, als je je roer maar recht houdt. We zien sommige boten een tweede rif zetten en fokken/genua inhalen. Het lijkt erop dat iedereen rustig blijft zo blijkt uit het rondje van 10 uur op VHF-kanaal 77. In onze kajuit is het een zooitje. Mijn nieuwe laptop is gevallen en nat geworden. Die zal wel kapot zijn (inderdaad). We gaan niet naar binnen. Ik zit aan het roer en Kees bedient de zeilen, daarin willen we niks veranderen. Rustig naar binnen gaan en even kijken waar we zitten en waar we naar toe moeten is lastig. We vermoeden dat we zo'n beetje in de buurt van Dover zijn. Maar... waar is de haveningang? Het zicht is nog steeds niet goed. Dan zien we een ferry op ons afkomen. Ha, die kant dus. Om 12.15 varen we tussen havenhoofden door. Wat een weldadige rust. Het was een barre tocht. Zoiets willen we liever nooit meer. De boten en de bemanning hebben het wel gehouden, dus we zijn best een beetje trots. Schade is er ook. Een gescheurd grootzeil (dat dezelfde middag nog gerepareerd kan worden), mijn laptop, lekkages (ons bed is nat). Onze zeilkleding droogt ook niet echt snel, want het blijft buiig. En op onze boten hebben we geen 'natte cel'. Ik ben blij dat we maar een korte afstand moesten, zo'n 15 mijl, want het was  erg vermoeiend. Als het weer morgen hetzelfde is moeten we de oversteek naar Frankrijk maar even uitstellen.

Zaterdag 25 juli
Na de barre tocht van gisteren nemen we een dagje rust en worden we in Dover onthaald op een prachtig vuurwerk vanwege de festiviteiten ter gelegenheid van het feit dat 100 jaar geleden Bleriot in zijn vliegtuig het Kanaal overstak. Ook waren er allerlei demonstraties van oude vliegtuigen.

Zondag 26 en maandag  27 juli
Vroeg op om Het Kanaal over te steken, naar Boulogne sur Mer. Twee North Beaches hadden een probleem om weg te komen omdat er een boot aan de buitenkant tegen hen aan lag. Afgesproken was om 5 uur weg te gaan, maar jammerlijk genoeg hanteerde de Engelsman de Engelse tijd en de wij de Nederlandse. Maar met enige opwinding en vertraging waren varen we toch richting Cap Gris Nez. We vertrokken met een windje 3, maar al snel ging de kluiver weg en werd er hier en daar een rif gestoken. Boulogne was niet direct te bezeilen en de golven namen toe. De schrik van Ramsgate - Dover zat er nog goed in, maar het viel mee. Het is een prachtige tocht langs Joint Nez Blanc en Cap Griz  Nez, hoge kliffen. In Boulogne ligt de jachthaven in de stad en op het eind van de middag en de volgende dag zijn we binnenstad gaan verkennen. We maken ook met zijn allen een wandeltocht naar Wimereux (badplaatsje met duinen), die eindigt in regen.

Dinsdag en woensdag 28 en 29 juli
Naar Saint Valery sur Somme. Iedereen was klaar voor vertrek toen sommigen toch in Boulogne wilden blijven. Argumenten: niet lekker, teveel wind. Toen er ook nog boten terugkwamen die net waren vertrokken en meldden dat het op zee bar en boos was besloten we niet uit te varen. Ook de volgende dag besloot de Aloha niet verder mee te gaan. Ze waren bang dat we niet op tijd terug zouden zijn in Zeeland of dat dat ten koste zou gaan van de rust. Jammer. Prachtige, heerlijke tocht naar Saint Valery sur Somme. Scherp aan de wind, overwegend stroom mee, eerst zicht op kalkrotsen, later duinen. Later viel de wind helemaal weg en motoren we tot aan de boei vóór Valery. De baai van de Somme is een waddengebied met veel, niet al te diepe geulen en grote zandplaten. De geulen zijn betond, maar het is toch niet altijd duidelijk hoe je moet varen.  We hebben afgesproken er achter elkaar heel voorzichtig in te varen. Het is een prachtig gebied met veel vogels en zeehonden en uiteindelijk kom je in een leuk dorp. De volgende dag hebben we de omgeving verkend: per stoomtrein, fiets of wandelend. 's Avonds aan de overkant van de geul tegenover de jachthaven hebben we gebarbecued. Iedereen had wegwerp-barbecues en allerlei lekkers aangeschaft. Gezellig!

Vrijdag 31 juli
De volgende dag: 5 boten gaan naar Treport (Krijtrotsenkust), 3 blijven genieten in Valery. Ons reisdoel is gehaald stellen ze en het is hier goed toeven. De rest vaart om 7.00 uur weg, lekker zonnetje, veel zeehonden, achter elkaar de geul uit totdat.... we in de war raken met de boeien en niet meer weten welke kant we uit moeten. Het water zakt snel en we kunnen geen kant meer op. Alleen Albert (met zijn diepte van 80 cm.) kan nog wegkomen. Hulp halen is onzinnig, we moeten gewoon wachten tot het volgende tij. In de boten wordt alles zoveel mogelijk vast gezet. Na een half uurtje beginnen we flink te hellen, stappen we uit de boten en lopen we op het wad. Prachtige omstandigheden: mooi zonnig weer, een mooi landschap met geulen en platen. we overleggen wat we kunnen doen om over ongeveer 12 uur weer in de grotere geul te komen: geultjes graven, anker uitzetten, koers bepalen. Nieuwsgierige mensen komen over de platen een kijkje nemen. De zeehonden liggen op enkele tientallen meters afstand.


Dan gaat het water stijgen….elk druppeltje water wordt gevolgd. Het gaat heel langzaam en dan als het de tijd van hoogwater is komen de boten iets rechter te liggen. En dan wordt het spannend; gaat het lukken? En, met stevig motorgebruik en het inhalen van de lange ankerlijnen (één moest er gekapt  worden) komen we één voor één los en gaan terug naar Valery, waar de achterblijvers op de kade ons met gejuich en handgeklap inhalen. Het was met dagje wel.

Zaterdag 1 augustus
De terugreis begint. Dus weer door de ondiepe baai, in konvooi. Albert en Ineke met hun Schone Waardin varen vooraan en Lydia en Kees met de Kompaan achteraan. Reden: zij steken maat 80 cm en kunnen een vastlopende boot eventueel lostrekken. Twee boten bonken een paar keer over de grond, maar lopen niet vast. Dit keer varen we ook de juiste route. Met een lekker windje gaan we richting Boulogne. Dan valt de wind weg en moeten we motoren. Gelukkig is er achter in de haven voor de kleine boten nog voldoende plaats.

Zondag, 2 augustus
Een dagje rust in Boulogne. We kennen de stad ondertussen goed. We wandelen langs de kade en het strand, waar veel mensen lekker in het zonnetje de zondag doorbrengen.

Maandag, 3 augustus
Een heerlijke tocht bij halve wind naar Calais. In Calais moeten we wachten op de veerboten en daarna  aan een mooring voor de brug. Verliep vlekkeloos. Minder soepel liep het bij de havenjuf, die niet kon begrijpen dat de boot met ingetrokken boegspriet korter is dan met een uitgeschoven spriet. ´s Avonds op een terras in een wat lege stad met zijn allen wat gedronken.

Dinsdag, 4 augustus
Het vertrek uit de haven verliep prima. We hadden weinig last van de vele veerboten en met  halve wind en stroom mee ging het lekker hard. Bij de boeien 10, 12 en Trappegeer viel de wind weg en werd het broeierig heet. Gelukkig kwam er later weer een frisse wind en konden we de goed georganiseerde haven van de marine in Nieuwpoort binnenvaren. Lekkere broodjes voor de volgende dag besteld.

Woensdag, 5 augustus
Vanwege de stroom vertrekken we pas om half 11. Het is goed zeilweer. Onderweg zien we er veel  helikopters en vliegtuigjes op het water. Vermoedelijk is er iets ernstigs gebeurd, maar we horen er later in de haven niks van terug. Naar de jachthaven moeten we door een sluis, een brug en nog een brug. Steeds wachten en uiteindelijk komen we overal verspreid in de haven terecht, soms op (te) smalle ligplaatsen. In de stad is het een drukte van belang, met drukkend weer en  ´s avonds muziek op een nabij gelegen podium. De sanitaire voorzieningen zijn beperkt en worden ook als openbaar toilet gebruikt. Je had muntjes voor de douche nodig, maar die waren ´s avonds niet meer te koop. Dan maar ongewassen naar bed.

Donderdag, 6 augustus
We vertrekken met warm, drukkend weer richting Vlissingen. We hebben lange tijd de stroom tegen en wind is er ook niet. Tot Zeebrugge motoren we, maar dan keert het tij, de wind doet wat ie doen moet en zijn we al snel bij Vlissingen. We steken over tussen de grote schepen (Albert test zijn nieuwe radarreflector uit op een groot Russisch schip) en varen langs de boulevard naar de sluis. We gaan naar het kleine verenigingshaventje, waar het erg vol is en we gestapeld komen te liggen. Het is enorm heet, we strompelen naar het terras van de jachthaven en komen hier de hele verdere dag niet meer weg. We eten er ook.

Vrijdag
Iedereen doet al vroeg de boodschappen voor de barbecue vanavond aan het Veerse Meer. Daarna vertrek door het kanaal naar door Walcheren. We gaan naar een heerlijk plekje op een eilandje in het Veerse Meer, waar we de laatste nacht gezamenlijk zullen doorbrengen. Het is heerlijk zeilen op het Veerse Meer, alhoewel wat druk. Op het beoogde plekje vinden we ruim plek en na lekker zwemmen in zoet water gaan we aan de afscheidsborrel. Rob en Piet van de Aju verrassen ons op een prachtig afscheidslied. Albert houdt als toerleider een eindspeech en dan is het voorbij.

De volgende dag heel vroeg gaan de eerste boten huiswaarts en worden op een onmenselijk tijdstip door de rest uitgezwaaid. De een na de ander vertrekt. Het zit erop.

 

.