De 25e Nacht van Spakenburg met de North Beach 24 Parel

Vrijdag 1 juni, om 18.45 viel het startschot voor de SW-5 groep van de 25e editie van de Nacht van Spakenburg. In de SW-5 groep startten 2 North Beaches 24, de Noorderzon van Joost Overmars en de Parel van Jur Pels. In totaal gingen 169 schepen van start. De start bij Spakenburg was ruime winds en tot Pampus was het goed bezeild. De weerberichten gaven voor vrijdag en zaterdag een NO3-4 voorspelling af. Iedere 10 minuten een start met de snelste schepen het laatst betekent een gezellige drukte op de Randmeren .

veel schepen op het Gooimeer bij Almere.

Voor de start varen we even een proefstukje van een boei tot de startlijn met grootzeil en fok en nemen de tijd op. Omdat de start voor de wind is en je de laatste 30 seconden alleen nog maar recht naar de startlijn mag varen houden we 2 putsen gereed om te kunnen remmen en als we meer snelheid nodig hebben kunnen we de kluiver erbij zetten. Zo gaan we dan richting start en trekken op het laatste stukje de kluiver erbij. We zijn heel mooi weg en houden eerst de lage kant van het water om meer wind te hebben. Als blijkt dat onze snelheid goed is kruipen we omhoog en kunnen we enkele boten passeren. Vlak voor de Stichtse brug weer terug naar de lage kant om minder last van alle luwte te hebben. Ik had als bemanning 2 goede zeilvrienden en we hebben ons best gedaan om serieus goed te zeilen.

De 3 bemanningsleden van de Parel

Veel aandacht voor een goede trim van de zeilen laat ons bijblijven bij schepen met een 3 punten lagere SW-handicap.  Om 21.40 passeren we Pampus.

Bij Pampus begint het donker te worden.

Van Pampus naar het Paard van Marken en vandaar naar de MN1 bij Volendam is kruisen met een windje 3-4.  Met 3 man aan boord hadden we een schema van 1 uur navigeren/cateren, 1 uur sturen, 1 uur slapen. Dus ieder uur een nieuwe stuurman. De North Beach is niet een echt hoogtewonder en als je te strak aan de wind stuurt verliest ie nogal snelheid. Ons recept is grootzeil maximaal aan, fok net niet helemaal strak het overloopwagentje een cm of 10 naar binnen, en op de telltails in de fok sturen. Kluiver zover aan dat de telltails mooi staan als die in de fok dat ook doen. Kluiver staat dan net een tikkie los. In het donker is het moeilijk om goed te blijven sturen. Gelukkig geeft het 3 kleuren toplicht van de NB een mooie verlichting tegen de onderkant van de windvaan, dan heb je toch nog wat oriëntatie. Een touwtje op het roer hielp om in het donker toch netjes aan de wind te blijven.

Een touwtje houdt het roer in positie en helpt om in het donker goed op koers te blijven.

Bij Volendam wordt de MN1 gerond, daarna weer terug richting Pampus.  In het donker met een ruime wind, de genaker hadden we niet aangemeld en dus ook niet gebruikt. Uitbomen van de kluiver helpt natuurlijk wel om op te schieten. Om 03.00 uur zijn we weer terug bij Pampus en is het mijn beurt om te gaan slapen. Om 04.00 wordt ik weer gewekt en liggen we voor de Hollandse brug. Het is bijna volledig windstil, met enkele tienden van een knoop dobberen we richting brug. Na een uurtje komt er af en toe een klein zuchtje maar voor het stuk terug van Pampus tot Spakenburg hebben we bijna 6 uur nodig (op de heenweg 3 uur).  Met onze variabele diepgang kunnen we wat bochtjes afsnijden, een enkel ander schip probeert ons daar te volgen maar loopt dan vast. Toch hebben we in dit lichtweerstuk veel winst gehaald. Door absoluut stil te zitten en minimaal roer te gebruiken zijn we hier een hoop "op papier veel snellere" boten voorbij gegaan. Ook hebben we een paar keer veel geluk gehad met een vlaagje wat wij net wel en anderen net niet hadden. Op eeen moment liggen we al een half uur vlak achter een Catalina 28 met een spinnaker op. SW van deze boot is 110 tegen 117 van de North Beach 24. Dan krijgen wij een vlaagje en lopen zo onder de Catalina door, die blijft liggen alsof ie vastgespijkerd is.
Maar een NB wil dus met heel licht weer best lopen, als je maar stilzit. Overigens heb ik dit jaar voor het eerst "Melkfett" /uierzalf  onder de boot als antifouling en de boot gaat werkelijk "als een paling in een emmer snot", misschien heeft dat ook geholpen. Theoretisch is vet zeker niet het beste voor de snelheid maar slecht kan het dus ook niet zijn en wel erg goedkoop. De hele boot in de antifouling voor  15 euro.
Net voor negen uur in de ochtend passeren we de finish en gezien het aantal snellere boten wat nog na ons finisht hebben we wel het idee dat we een goede race gevaren hebben. Ook uit onze eigen klasse komen nog vele schepen na ons binnen. Bij de eerste 10 moeten we toch wel zitten is mijn inschatting en dat is beter als andere jaren, dan zit ik altijd in de onderste helft van de uitslagenlijst.
Tijdens de prijsuitreiking `s-avonds is mijn verbazing maar ook mijn vreugde groot als blijkt dat we 2e zijn geworden in onze klasse van 23 boten. Terugkijkend heb ik een bijzonder mooie zeiltocht gehad, je zeilt met een doel en probeert zo scherp mogelijk te blijven. Het ´s-nachts doorzeilen met een vast wachtrooster is erg goed bevallen en blijkbaar heb ik de afgelopen 3 jaar een beetje geleerd hoe met de NB om te gaan om de gang er een beetje in te houden. Vooral het gevoel dat ik nu heb dat mijn bootje een prima zeiler is die in een veld met andere schepen uitstekend mee kan komen is voor mij de hoofdprijs.
De 2E prijs met op de achtergrond nog net een stukje Parel

Jur Pels

Naschrift Joost Overmars:
Zoals gezegd hebben Gonnie en ik de tocht ook gevaren. Voor ons was het doel vooral om een keer een nacht door te zeilen als voorbereiding op onze oversteek naar Lowestoft deze zomer. We hebben veel behoudender gevaren: kluiver eraf aan de wind, voor de wind kluiver niet direct uitbomen et cetera. Daardoor waren we rond 5.30 bij Pampus terug, ruim een uur later dan Jur. Bij de Hollandse brug viel de wind weg en hebben we lange tijd rondgedobberd. Dit, en het feit dat er nog een dikke algenlaag op de boot zat van een winter in het water resulteerde in een 18e plaats. Voor ons een prima ervaring en de wetenschap dat dit goed te doen is en dat het wachtsysteem van 2 uur op en 2 uur af voor ons goed werkt. Bij onze finish stond de koffie klaar bij Jur aan boord, wat dan ook weer erg prettig was!

 

.