Platform voor liefhebbers van North Beach zeiljachten
HVO/GTL
HVO/GTL
Chris Ik heb mijn buurman even gevraagd, altijd gewerkt bij Shell en fervent zeiler. Volgens hem is het onzin dat hvo meer bacteriegroei geeft. Hij schrijft: GTL (Gas To Liquid) is een fossiele diesel, wel schoner dan diesel uit aardolie, maar minder schoon dan HVO 100 van Neste. Niet alleen milieutechnisch (CO2 en NoX) maar ook schoner voor de motor. Raad het zeker aan voor de winter.
John Wil de kiel laten stralen en ben bang dat daardoor de lassen gaan lekken. Best een klus om nu de tank schoon te houden, hoopt altijd maar dat ‘handgatdeksel’ daarbij weer waterdicht is. Hoef geen kwetsbare opvoerpomp te gebruiken, en…..ik heb helemaal geen tank van 50 liter nodig…. Ik heb nu ook lekkage door de lassen meer aan de voorkant van de kiel.. er loopt water uit als boot op kant gezet wordt.
Jur Ik heb nog nooit vuil in mijn tank gehad. Pomp ieder voorjaar een liter vanaf de bodem, altijd glashelder.
Geert Als de lassen aan de voorkant lekken, kun je dan niet beter de kiel rondom extra laten lassen? Als er water in komt gaat de kiel van binnenuit wegroesten, heb je een groter probleem. Ik heb met de dieseltank nooit problemen gehad, nooit vuil meegekomen. Nog nooit het deksel open gehad overigens. Ik zorg er wel voor dat de vuldop altijd perfect afsluit, draai hem met een tang extra vast.
Albert Zelfde als Geert en Jur. En ook 1 liter onderin wegpompen. Tanken met GTL of Shell V power (bevat geen bio diesel, maar 10% GlTL) helpt tegen bacteriegroei en schimmel. Winterstallling met volle tank en scheutje Grotamar 71 En ik heb géén opvoerpomp, niet nodig volgens Abma.
Ronald Ook wij hebben geen last van een vieze dieseltank. Bij de onderhoudsbeurten die we door Abma laten doen laten we dit altijd controleren. In de winterperiode volle tank. Verder geen speciale maatregelen. Twee jaar geleden bij stralen is tank helemaal leeg geweest. Was toen nagenoeg schoon. Heb het er 2 jaar geleden bij inbouw van nieuwe motor uitgebreid over gehad met Abma. Zij vonden ( op mijn vraag er een nieuwe dieseltank in de bakskist in te bouwen;vgl W&W) dat er wel heel weinig bakskist over bleef en vonden de kieltank ( ondanks mogelijke lekkage ed) nog lang niet afgeschreven. Toen ook binnenkant tank opgeknapt en in epoxy gezet. Functioneert nu prima. Deze winter kiel buiten laten stralen; twee kleine lekpunten die gerepareerd zijn. Het afstorten/ volstorten van de kiel en plastic tank in bakskist is een optie, maar ontslaat je toch niet helemaal van de plicht om hem van de buitenkant te onderhouden. maar wel heel prettig bij het ontluchten