Jur Pels NB24-30 Parel
Achterstagspanner op de North Beach 24.
Afgelopen zomer heb ik de 24 uurs van Medemblik meegevaren op een Winner 1010 met onder andere een beroepszeiler aan boord. Die was vrij druk met de achterstagspanner en op mijn vraag of al die stress wel nut had liet ie mij het effect op de vorm van het grootzeil zien. Bij aantrekken van het achterstag buigt de mast, opent het achterlijk en wordt het grootzeil vlakker. Daarmee is een hogere aan de windse koers mogelijk en bij hardere wind meer snelheid.
In oktober was ik nog een laatste weekend onderweg en daarbij moest met een windje 5 een stuk IJsselmeer gekruist worden. Daarbij ben ik gaan experimenteren met mijn achterstag. Provisorisch een spanner gemaakt en kijken wat er gebeurt. Voor mijn gevoel inderdaad hoger en sneller. En op de tracklog op de laptop verschenen tot mijn vreugde vrijwel haakse bochten, veel beter dan ik andere keren gezien had.
Deze winter is er dus een permanente oplossing gemaakt en dat ging eigenlijk erg simpel. Het achterstag is een 65 centimeter ingekort zodat het blok van de spruit nu ongeveer op giekhoogte zit. De spruit zit aan bakboord nog gewoon op zijn oude plek en aan stuurboord zit het uiteinde nu een heel stuk boven de kuiprand. In die ruimte wordt een grootschootblok met klem geplaatst (ik had er nog één liggen). Voor mij waren de kosten dus alleen een nieuwe terminal aan het ingekorte achterstag.
Afgelopen weekend met een windje 4-5 op het IJsselmeer gekruist en het plaatje van mijn tracklog laat zien laat zien dat ik net geen 90° haal. Dat komt o.a. doordat het water nogal hobbelig was. Terug bij de Hollandse brug was de wind gedraaid en afgenomen tot een windje 2-3 en meest er wederom gekruist worden op vlak water. Nu zijn de slagen duidelijk beter als 90°, en dat voor een North Beach. Ter vergelijk: op hetzelfde moment voer een andere NB vlak voor ons, maar daar waren we in 2 slagen voorbij, we voeren beduidend hoger.